Flores-expeditie 1888
Timor expeditie 1890
Expeditie Kei-eilanden
1889
Zuidwest Nieuw Guinea
expeditie 1904/05
Nieuwenkamp in
Indonesië 1915

Topstukken

Timor expeditie 1890



Fakkelhouder, stur paku
Het huis is voor de Atoni een weerspiegeling van de kosmos. De centrale binnenplaats vertegenwoordigt de baarmoeder, daar waar het leven aanvangt. Die ruimte wordt weer gelijkgesteld met de aarde, de grond waar de doden heengaan, het rijk van de voorvaderen. Daar worden de voorouderceremonie gehouden en door de fakkel in de houder bij het altaar te steken wordt de voorouder uitgenodigd bij de ceremonie aanwezig te zijn.
Atoni, Timor, Indonesië.
Rijksmuseum voor Volkenkunde.



Schild
In dit deel van de archipel komt geen vergelijkbaar type schild voor. De oorsprong ligt mogelijk in Portugal. Wellicht zijn de motieven overgenomen van Europese heraldische tekens. De Portugezen bouwden in de tweede helft van de 16de eeuw in het oostelijk deel van Flores enkele forten.
Lamaholot, Adonara, Oost-Flores, Indonesië.
Rijksmuseum voor Volkenkunde.



Masker
Langs de wang en kin van dit masker zijn plukjes mensenhaar aangebracht. Vermoedelijk worden dit soort maskers bij de gelegenheid van een maskerade gesneden en na gebruik afgedankt. Dit zou de zeldzaamheid en de toepassing van een onbestendig materiaal als papier kunnen verklaren.
Sikka, Midden-Flores, Indonesië.
Rijksmuseum voor Volkenkunde.



Schild, teming
Ronde, dikke buffelleren schilden behoorden in Soemba en aangrenzende eilanden tot de standaarduitrusting van de krijger. De decoratie van schelpen, versierd met kwasten en kippenveren, zou gediend hebben om de tegenstander met schijnbewegingen op het verkeerde been te zetten.
Oost-Soemba, Kleine Soenda-eilanden, Indonesië.
Rijksmuseum voor Volkenkunde.

Voorouderbeeld, siraha salawa
Deze siraha salawa, te vertalen als ‘hoofd van het huis’, stelt een belangrijke voorvader voor; de stamvader van de familie. Hij is weergegeven als een edelman. Beelden als deze kregen een prominente plaats in de centrale ruimte en dienden het huis van het dorpshoofd te bewaken. Ieder beeld wordt gezien als (tijdelijke) verblijfplaats van de geest van een overlevende.
Niha, Noord-Nias, Indonesië.
Collectie Kleiweg De Zwaan.